isterninger, knust is, tøris

Festlig fest på budget

Måske har du været heldig nok til at blive inviteret til en af de der vilde, eksklusive, over-the-top fester med alt hvad hjertet begærer hvad angår fornem pynt, lækker mad og live band.  De der fester med den perfekte vært, som er både elegant og overskudsagtig og tilmed kan nå at sørge for, at der ikke mangler noget. Måske har du endda selv holdt sådan en fest, hvor du har ageret vært. Uanset hvad, var det sikkert en ret fantastisk begivenhed, som husker på, når du sammenligner andre fester. Ellers er det måske en oplevelse, du godt gad være en del af, hvis du er bare lidt festlig.

 

Desværre er det sådan, at den slags fester plejer at have et ganske højt budget, hvilket forhindrer nogle mennesker i at holde dem. Ikke alle har midler til at inviterer Sting og servere champagne med guldflager. Derfor kan det virke ret distanceret at holde eller være gæst til en sådan fest, men sådan synes jeg ikke det skal være. Derfor har jeg sammensat en opskrift på, hvordan man kan holde en ekstraordinær fest uden at bruge en bondegård på det. Læser du videre, vil du få en række idéer og råd til hvordan du selv kan planlægge en enestående festlig begivenhed.

 

Looks aren’t everything, are they?

Selvom festens indhold er vigtigt, betyder det meget, at du har pyntet lokalet stilfuldt og elegant. Blomster er et must, men hvad gør man når blomsterhandleren tager overpris? Man smutter en tur på strøget og køber bundtvis af billige roser i neutrale farver, som rosa og hvid. Køb dem gerne så tæt på aftenen som muligt, så de ikke bliver kedelige at se på. I øvrigt er det en god idé at putte lyse duge på bordene, da det åbner lokalet op og giver luft.

Hvis du kan få fingrene i nogle billige stoledække fra IKEA, kan du pifte dine siddepladser op – eventuelt med et fint bånd til at holde det hele på plads.

 

Fine elementer

Bordkort med navn og menu kan gøre en kæmpe forskel, fordi dine gæster føler sig personligt inviteret til at deltage socialt i festen. Disse kan nemt og hurtigt designes i Canva, et gratis og simpelt grafikprogram, som kan findes med en hurtig søgning på Google. Så skal de bare printes og klippes til!

Du kan også gøre festen til et maskebal og lave en maskestation med en masse gør-det-selv-klip-og-klister, hvor gæsterne kan lave deres egne masker. Alt du skal købe ind er lidt pap, lim, pailletter, elastik og måske nogle fjer, hvis du er rigtig fancy.

 

Snacks og våde sager

En af de mest afgørende faktorer ved en fest er dens drikkevarer og snacks. Der er mange ting du kan gøre for at skabe en eksklusiv vibe, som lægger op til en sofistikeret aften. En ting er at hyre en bartender, ikke nødvendigvis en professionel, men måske bare en bror, onkel eller kammerat, som gerne vil hjælpe til for en skilling. Vælg et begrænset antal cocktails og køb ind til dem (for eksempel white russians, cosmopolitans og whiskey sours). På den måde undgår du kiksede sjusser og teenagecider. Sørg dog for også at servere vand og sodavand, så dine gæster har valget. Jeg køber altid isterninger eller knust is og sætter drikkevarerne på køl i en fin udstilling i store kar, som jeg køber billigt hos Søstrene Grene. Somme tider køber jeg endda tøris for at skabe røgeffekter – gæsterne bliver altid vildt imponerede og glade.

 

Jeg sørger desuden for at forberede lækre snacks dagen i forvejen. Det kan være alt fra pindemadder til frisk frugt dyppet i chokolade, men jeg anretter dem altid på fade, så de er tilgængelige og ser indbydende ud. Hvis det er en stor fest kan man hyre en tjener til at hjælpe med serveringen, på samme måde som med bartenderen. Det kan faktisk gøre det langt lettere at nyde festen, samtidig med at holde styr på det hele.

 

Disse er mine bedste råd til at holde fester som er lidt udover det sædvanelige.  Jeg håber du kan bruge dem på din egen, unikke og kreative måde, så du kan få en dejlig oplevelse med dem du holder af. Det vigtigste er nemlig, hvem du inviterer, fordi selskabet er afgørende for stemningen, humøret og festens atmosfære. Invitér dem du oprigtigt har lyst til at dele aftenen med og lad være med at føle dig forpligtet til at byde andre end disse velkommen. Vær tilstede og hyg dig – det kan tjeneren hjælpe dig til!

 

Et sidste råd er at huske at tage billeder, så du kan se tilbage på aftenen i fremtiden. Få eventuelt en af gæsterne til at fotografere i løbet af aftenen – jeg lover dig, at du bliver glad for det.