Energi, koffein og kaffe

 

Der er et hav af anledninger, som nærmest kræver kaffens tilstedeværelse, men de fleste af os kan blive enige om, at mandag morgen er en af de vigtigste. Kaffen er opkvikkende og  den sorte væske smager i øvrigt helt exceptionelt delikat. Nogle påstår, at vi kaffedrikkere er afhængige af den koffein, som kaffen indeholder og det er nok i virkeligheden meget sandsynligt. Ikke desto mindre har jeg valg at læne mig tilbage og lade kaffen gøre sit arbejde – det kunne jo være meget værre. Jeg kunne være alkoholiker, ludoman eller stiknarkoman, så mon ikke kaffen kan fungere som et harmløst alternativ (det fortæller jeg i hvert fald mig selv…).

 

Spøg til side, er det naturligvis aldrig sundt at være afhængig af noget – de fleste ekstremer er farlige og unødvendige. Men når alt kommer til alt, har den moderne dansker alligevel brug for et ekstra kick en gang imellem – hverdagens tempo kræver ofte, at vi yder lidt mere, end vi i realiteten har energi og overskud til og derfor vender mange næsen mod energiskabende kostsupplementer.

 

Inden vi går ind de forskellige typer energisupplementer er det vigtigt at forstå noget om kroppens energiniveau og begrænsninger i den sammenhæng. Ser du, der er en grund til, at du bliver træt – det har noget at gøre med din krops behov for restitution og hvile, som er vitalt for dit generelle helbred. Når du bliver træt forbereder din krop sig på at sove og søvn er, som du nok har hørt en million andre steder, hamrende vigtigt. Ikke bare, fordi du slapper af og samler energi, men fordi din hjerne og krop gennemgår en væsentlig reparationsproces, som regenererer cellerne, så du igen kan yde dagen efter. Det er også derfor, at søvnmangel kan have permanent indflydelse på dine organer og hjerne. Det er essentielt, at man adlyder sin krops behov og giver den hvad den har brug for – gør man det, vil man i øvrigt være mere fokuseret, stabil og have en højere koncentrationsevne. Selvom det kan være nødvendigt at bruge et alternativ en gang imellem, når det hele går lidt for stærkt, bør man som udgangspunkt behandle træthed og energimangel med søvn, god kost og en aktiv livsstil – det er også her, man får de bedste resultater på langt sigt. Men! Når undtagelsen rammer, er det en god idé at vide noget om de alternativer, der findes. Læs med nedenfor om de bedste og de værste.

 

Når det kommer til at skabe ekstra energi i hverdagen, er der en række alternativer i forskellige læskedrikke, pulverblandinger og supplementer. De er desværre bare ret ofte fyldt med tilsætningsstoffer og konserveringsmidler, som kan have alvorlige konsekvenser for kroppen. De sukkerholdige energidrikke, som ofte indtages for at bekæmpe trætheden, er både usunde og mister virkning over tid. Ved overforbrug af disse udvikler kroppen en form for resistens, som gør, at man får brug for større og større mængder, for at skabe samme effekt. Farerne ved energidrikke får meget opmærksomhed på grund af det voksende antal af alternativer på markedet og den lette adgang til disse af mindreårige. De fleste energidrikke er de stærkt sødede og nemme at drikke, hvilket appellerer mere til den yngre demografi. Derfor ser vi en stigning i hændelser hvor unge oplever de farlige bivirkninger ved at drikke for store mængder, eller værre, blande energidrik med alkohol og stoffer. Som du nok kan udlede af ovenstående, er kunstige energidrikke det værste alternativ – det vil jeg aldrig anbefale.

 

Dog er der heldigvis andre ting, du kan putte i munden for at skabe energi, hvis du ikke har planer om at adoptere nye søvn-, kost- og motionsvaner indenfor den nærmere fremtid. For at vende tilbage til min indledning, kan vi bruge kaffen som et eksempel på et sted, hvor du kan få naturlig koffein. En kop kaffe indeholder cirka dobbelt så meget koffein som en kop te og har i øvrigt mange helbredsfremmende egenskaber. Dog kun i moderate mængder!

 

Kaffe forebygger Alzheimers, hjælper blodomløbet og kan endda stimulere dit kolesterol. Kaffens indhold af koffein er naturligt og vinder altid over den kunstige version. Dog er det vigtigt, at man vælger kvalitetskaffe, fordi de fleste lavprisprodukter indeholder masser af skidt i form af kemikalier og tilsætningsstoffer. Støtter du de små plantager (ved at købe kaffe i en specialbutik eller delikatesseforretning), er du sikret en langt bedre smagsoplevelse, men du undgår samtidig masseproduktionens mange forsømmelser. Kaffe kan i øvrigt blandes med nøddemælk, som giver dig sund fedt og masser af protein og man kan tilpasse kaffens styrke efter behov – det er det absolut bedste alternativ, hvis du leder efter en løsning på de trætheden på særligt travle dage. Her kan i øvrigt eksperimenteres med forskellige opskrifter og typer af kaffe. Det kan anbefales.

 

 

Jeg håber, at du fremover vil vælge kaffe over energidrik og, at du vil huske, at din krops behov er vigtigere end dine i de lange løb.